Home

Strijd om software voor elektronisch boek bast los...





Adobe en Microsoft strijden om de markt voor software voor elektronische boeken. Schattingen van de marktomvang lopen sterk uiteen. De bedrijven vrezen echter dat een grote omzet aan hun neus voorbij gaat.
Microsoft is in zee gegaan met online grootgrutter Amazon.com. Net als Barnesandnobles.com biedt het bedrijf via zijn websites elektronische boeken aan in het Microsoft Reader-formaat. Adobe slaat terug met de al enige tijd commercieel verkrijgbare Glassbook Reader, de toekomstige vervanger van Acrobat.

Ere wie ere toekomt: Adobe heeft het elektronisch uitgeven uitgevonden. Begin jaren negentig, toen Internet nog van de grond moest komen, introduceerde het Amerikaanse bedrijf het PDF-formaat. Uitgevers gebruiken PDF hoofdzakelijk om de inhoud van gedrukte tijdschriften via Internet ter beschikking te stellen. Gebruikers moeten hiertoe wel eerst de benodigde ’plug-in’ installeren, Acrobat Reader.
De komst van het elektronische boek heeft Adobe echter plotseling op een achterstand gezet. Want niet Adobe Acrobat, maar het onlangs geďntroduceerde Microsoft Reader lijkt het aangewezen softwarepakket te worden voor het lezen van elektronische boeken.

Matige vraag
De rage rond de elektronische boeken begon twee jaar geleden toen Amerikaanse bedrijven als Softbook en Nuvomedia op de computervakbeurs Comdex in Las Vegas platte computers in pocketformaat toonden, apparaten waarmee elektronische documenten kunnen worden gelezen. Die leesapparaten zijn inmiddels op de markt gebracht, maar de vraag is nog niet erg groot. Enerzijds vanwege de hoge prijs van de hardware (zo’n 600 gulden), anderzijds doordat de elektronische boeken zelf hooguit tien procent goedkoper zijn dan de papieren versies.
Bovendien ontbrak tot nu toe een standaard voor elektronische boeken. Elke fabrikant heeft zijn eigen bestandsformaat ontwikkeld. In september 1999 is door een consortium van bedrijven (onder andere Microsoft, IBM, Palm en Time Warner) in elk geval de Open eBook 1.0 specificatie vastgesteld, waardoor alle elektronische boeken in de toekomst uitwisselbaar worden.
De huidige draagbare eBook-lezers voldoen echter nog niet aan die specificatie en blijkbaar heeft ook Microsoft niet willen wachten. Tegelijk met de nieuwe Pocket PC-palmtops namelijk werd dit voorjaar de Microsoft Reader geďntroduceerd, een programma waarvan nu ook een PC-versie beschikbaar is.

Horror
Dit voorjaar werden ook de uitgevers wakker, zeker nadat auteur Stephen King zijn boek Riding The Bullet via Internet had verspreid. Ruim 400.000 mensen wisten dankzij software van Glassbook een PDF-versie van het boek te bemachtigen. King blijft de gemoederen trouwens bezighouden, want de horrorauteur heeft onlangs de eerste hoofdstukken van zijn nieuwe roman The Plant op zijn website gezet. En ook die worden weer gretig gelezen.

MP3
Uitgevers willen niet dezelfde fout maken als de platenindustrie die veel te laks reageerde op de MP3-rage. In hoog tempo kondigen ze allerlei initiatieven aan op dit gebied. Zo heeft Random House onlangs een belang genomen in Xlibris, een uitgeverij die manuscripten van onbekende auteurs elektronisch uitgeeft.

Nieuwe uitgeverij
Time Warner heeft de nieuwe uitgeverij iPublish.com in het leven geroepen. En ook Simon & Schuster gaat elektronische boeken uitgeven. In Nederland gaat Boeknet, onderdeel van Meulenhoff, binnen afzienbare tijd een demo starten voor het gratis downloaden van titels op Internet. Meulenhoff wil dit najaar zo’n vijftig titels op de markt komen.
Nu al zijn gratis boeken op te halen bij Ebook.nl van Arjan den Boer. Tot nu toe biedt zijn website rechtenvrije klassieke werken als Max Havelaar en De Kleine Johannes gratis aan. Vanaf september komen er ook recente, niet-rechtenvrije elektronische boeken beschikbaar.

Marktomvang
Niemand weet nog of de markt wel groot genoeg is. International Data Corp denkt dat de consumentenmarkt voor elektronische boeken in 2004 een omvang zal hebben van slechts 500 miljoen dollar. De huidige papieren boekenmarkt is 8 miljard dollar waard. Anderen geloven dat een marktaandeel op de totale boekenmarkt van tien procent haalbaar is.
Adobe ziet die markt niet graag aan zich voorbijgaan. Vandaar dat het bedrijf de onderneming Glassbook heeft overgenomen. Net als de Microsoft Reader zal ook de Glassbook Reader gratis worden verspreid. Adobe heeft zelfs de Cleartype-technologie van Microsoft geadopteerd, een speciaal lettertype dat zorgt ervoor dat de tekst goed is te lezen op een computerscherm. Met de speciale server software zal het geld worden verdiend.
Microsoft levert de Digital Asset Server (SEV), een ontwikkel- en distributie-omgeving voor elektronische boeken. Ondanks het marketinggeweld van Microsoft liggen er voor Adobe voldoende kansen. Anders dan met de software van Microsoft, kunnen met de Glassbook Reader de elektronische boeken ook gewoon worden geprint.

Automatisering Gids • jli • 08-09-’00

 

Home
 

© 2000 Sander van den Akker.
Info: info@digibieb.nl / Openbare Bibliotheek Oss