BRENG DE EENVOUD, KOSTEN, VEILIGHEID EN GEMAK TERUG IN JE SYSTEEMBEHEER

Google : een andere kijk op ICT 

Chromebook

Chromebook verscheen in 2011 en mijn eerste chromebook is na vijf jaar gebruik nog even snel  en werkt nog steeds met de nieuwste online versie van Android OS.  Chromebooks zijn de veiligste en de onderhoudsvriendelijkste laptops die op dit moment verkrijgbaar zijn. Koop wel een chromebook die ook offline apps en Android mobiel apps ondersteund. [check hier] Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar aluminium behuizing, stevig en redelijk krasvrij.

Chromebook sinds 2011

Chromebox

Chromebox is een volwaardige minicomputer met chrome OS.  Verkrijgbaar van diverse leveranciers. Sluit een beeldscherm, toetsenbord, muis of usb-apparaat aan en je hebt een volledige computer. Geschikt voor kantooromgeving. Koop een  2017 model, slechts vier oude modellen ondersteunen de nieuwste mogelijkheden van Chrome OS [check hier]

Chromebox sinds 2012

Chromebase

De all-in-one computer met android besturingssysteem. Het beeldscherm en computer zijn samengevoegd en toetsenbord en muis zijn hierop aan te sluiten. Natuurlijke uitgerust met diverse USB aansluitingen en camera en microfoon. Dit maakt deze chromebase gescjhikt voor eenvoudige videovergaderingen. De look is van een iMac. Chromebase is soms moeilijk verkrijgbaar in Nederland. Alleen de  Acer Chromebase 24 geschikt voor nieuwste Chrome OS. In 2017 verschijnen er waarschijnlijk nieuwe modellen. Ideaal voor scholen, instellingen en bibliotheken  om als raadpleeg werkplek neer te zetten. 

Chromebase sinds 2014

ICT nieuwe vorm

U kent het wel, regelmatig onderhoud aan servers, software die verouderd is en pc of laptop die steeds trager wordt. Allemaal kenmerken van een verouderd systeembeheer waarbij de ICT-kosten alleen maar groeien. 

Ik schrijf al sinds 2008 [1] in bibliotheekblad over een nieuwe visie op systeembeheer, die deels gebaseerd op de Google Cloud en sinds 2011 door Google fysiek is aangevuld met zeer betaalbare hardware (Acer, HP, Toshiba enz) die naadloos geschikt is voor de Google Cloud. Deze ICT oplossingen zijn ook geschikt voor bedrijven, instellingen en het onderwijs. Grootste probleem is het leren anders denken over ict en niet meer afhankelijk zijn van ict-bedrijven.

EENVOUD TERUG IN ICT

De meeste bibliotheken of instellingen hebben maar één netwerk voor hun bibliotheeksysteem en kantoorautomatisering. Optimaler is om deze twee netwerken uit elkaar te halen; ze hebben totaal andere functies. Creëer één eenvoudig netwerk voor het bibliotheeksysteem (of behoud het oude netwerk), waarmee de bibliotheekmedewerkers op de achtergrond of bij balies de bibliotheekfuncties kunnen verzorgen. [2]

Hiernaast zet je één afgesloten WiFi netwerk op voor alle medewerkers. Zij gaan volledig in de Google Cloud / G suite werken. Gebruik eventueel het WiFi netwerk dat al voor bibliotheekgebruikers aanwezig is, zorg dan wel voor een afgesloten VLAN [3].

KOSTEN ICT

De belangrijkste kostenposten bij ICT zijn onderhoud, up-to-date houden en inzetten van intern of extern systeembeheer. Tevens is de regelmatige aanschaf van servers en thin clients of PC’s ook een groeiend uitgaven. Hiernaast is er vaak een wildgroei van allerlei laptops en tablets, die wel of niet onderhouden worden, maar wel individuele zorg nodig hebben.
Een oplossing voor deze onbeheersbare kosten is het inzetten van Chromebooks en/of de Chromebox. Deze computers werken volledig in de Cloud met het totaal nieuwe Chrome OS besturingssysteem.[4] De Google laptops hebben geen eigen besturingssoftware op de computer staan; het besturingssysteem draait volledig in de Cloud. Het grootste voordeel hiervan is dat op deze hardware geen onderhoud nodig is. Ze zijn ook vrij van virusbesmetting of andere vervuiling. Hiernaast zijn ze zeer flexibel inzetbaar; een vaste werkplek is niet meer nodig en men kan veilig thuiswerken.
De aanschafprijs van een Chromebook/box is ongeveer 250 tot 350 euro en ze zijn in alle maten, merken en variaties verkrijgbaar. De Chromebooks en -boxs zijn centraal, door de eigen organisatie, op afstand te beheren. Zo kan een Chromebox beveiligd ingezet worden als internet raadpleeg-PC of als catalogusraadpleegpunt.[5]
Ook is een chromebase PC verkrijgbaar beeldscherm en Chromebox samengevoegd in een apparaat, vergelijkbaar met iMac, ideaal voor kantooromgeving momenteel verkrijgbaar met of zonder touchscreen voor 650 of 550 euro
Afschrijven van de Chrome-apparaten kan in vijf jaar. Google garandeert de hardware voor die 5-jarige periode, de afschrijving is zo’n vijftig euro per apparaat per jaar en bovendien zijn er geen onderhoudskosten.

Chromebox

Acer chromebox lijkt het meest op een thinclient model. Je eigen Googleomgeving biedt  allerlei mogelijkheden om op afstand deze box  te onderhouden en beheren.  In de USA  is het Chrome OS (chromebook, -base en -box ) de meest gebruikte ict oplossing op scholen.

 software

Chromebooks worden geleverd met gratis apps zoals Google Documenten, Spreadsheets en Presentaties, waarmee u in realtime samen met andere mensen documenten, spreadsheets en presentaties kunt maken. Er worden automatisch online back-ups van uw bestanden gemaakt, dus u hoeft zich geen zorgen te maken dat u uw werk kwijtraakt. Bovendien kunt u ook Microsoft Word-, PowerPoint- en Excel-bestanden openen en bewerken. Hiernaast zijn er nog duizenden andere apps die samenwerken met 

Chromebit

Maak van elk beeldscherm met HDMI-aansluiting een computer met de Chromebit. De Chromebit is eigenlijk een complete computer in de vorm van een USB-stick. Je hoeft bijvoorbeeld geen beamer of laptop meer mee te zeulen om een presentatie te geven. Gewoon de Chromebit ter plekke aansluiten en klaar. 

Gemak, veiligheid en in de praktijk

GEMAK

Bibliotheken en andere goedgekeurde Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI) kunnen gratis de Non-profit versie van Google aanvragen [6] en onderwijsinstellingen nemen de gratis Google for Education [7]. Bedrijven hebben de mogelijkheid voor vier euro per user per maand (of veertig euro per jaar) “Apps for work” aan te vragen [8].
Online opslag en allerlei apps en programma’s zijn inbegrepen bij de dienstverlening.
Bibliotheken en andere organisaties krijgen een volledige kantooromgeving waarmee de meeste mensen voldoende vooruit kunnen. Het grootste probleem is de MS-office verslaving bij de huidige medewerkers die denken dat Microsoft Word de enige tekstverwerker is. Door de opkomst van de iPad, die jaren geen MS-Office had, was het ontvangen van het docx bestand een probleem. De Google tekstverwerker “documenten” is al jaren vanuit een andere visie opgezet; het samenwerken. Natuurlijk ook bruikbaar als een losse tekstverwerker en zelfs als docx te versturen document.

VEILIGHEID

Het Chrome OS is volledig "cloud" georiënteerd. In een organisatie is alleen een snelle internet verbinding nodig. Het onderlinge netwerk zit in de cloud, heel safe achter allerlei beveiligingssystemen van Google. Cyberbedreiging heeft totaal geen vat op dit chromeOS online besturingssysteem. Bij andere netwerken zoals Windows of MacOs is altijd nog een lokaalsysteem als onderlaag aanwezig. Natuurlijk blijft de inlog kwetsbaar. Authenticatie in twee stappen inschakelen blijft noodzakelijk en dit is mogelijk bij Google's cloud. Digitaal bewustheid blijft wel nodig om Nep-inlog-sites te herkennen. In alle situaties blijft een digitaal oerinstinct nodig. Lees mijn artikel hierover in het online bibliotheekblad .

PRAKTIJKVOORBEELD

In de bibliotheek NOBB heb ik sinds 2007 de Google omgeving opgezet. Bijvoorbeeld wanneer er een vergadering is stuurt men de agenda vooraf naar alle deelnemers, sommigen vullen deze zelfde agenda aan met hun punten of mededelingen. Tijdens de vergadering is de “aangevulde” agenda in beeld en is weer de basis voor het verslag dat ter plaatse wordt gemaakt. Het verslag of besluitenlijst is tevens beschikbaar voor alle medewerkers, indien dat gewenst is. In Google drive zijn namelijk alle activiteiten van de organisatie zichtbaar, indien je onderdeel bent van die groep. Natuurlijk is er naast de persoonlijke opslag, ook een gezamenlijke omgeving voor documenten aanwezig.  Zo'n 20 collega's maken gebruik van een Chromebook, helaas nog naast het bestaande Citrix netwerk

Videovergaderingen

 Acer Chromebase is ook geschikt voor twee personen online conference of overleggen. Zelfs met een Chromebook is prima online overleg mogelijk met meerdere personen.
De Chrome-oplossingen voor videovergaderingen worden mogelijk gemaakt door Google Hangouts. Iedereen kan via internet of vanaf een mobiel apparaat deelnemen aan je vergaderingen.

...

Videovergaderingen

ASUS Chromebox for meetings (grote ruimte)
Voor grotere vergaderruimten met tot wel twintig mensen

..

Videovergaderingen

HP Chromebox for meetings
Voor vergaderruimten met tot wel acht mensen

.

OVERAL BRUIKBAAR

TOELICHTING BIJ DE PRAKTIJK PLAATJES

1) Live stream van voorleeswedstrijd of andere activiteiten. De stream wordt automatisch bewaard maar kan natuurlijk ook verwijderd worden. Een laptopcamera is voldoende, maar kwaliteit krijg je met een externe camera en microfoon.
2) Adverteren en direct verwijzen naar je activiteit. Google geeft 100.000 dollar "tekstadvertentie geld" voor niet commerciele advertenties. Digisterker, een lezing of activiteit breng je op een andere manier onder de aandacht van je publiek.
3) Intern een scholing opzetten met "Classroom". Deze educatietool is nu ook beschikbaar in de Non-profit versie.
adverteren met google
classroom


OVERAL BRUIKBAAR

De Google omgeving is overal raadpleegbaar en de diensten zijn ook te gebruiken in een Windows- en Apple omgeving. Sommige apps hebben op de iPad’s mindere functionaliteit omdat Apple het aantal diensten van anderen beperkt. Optimaal werkt alles in de Chromebrowser of op de chromebook / box [9] en de mobiele Androidomgeving.

EXTRA'S

De Google omgeving is volledig naast de bestaande omgeving op te bouwen. Vele extra’s zijn aanwezig:

Bibliotheken mogen met Googlegeld voor 10.000 dollar per maand gratis activiteiten promoten.
Men krijgt een YouTube omgeving met livestream-mogelijkheid.
Met Google formulieren is het handig voor enquêtes of aanmelden activiteiten.
De e-mailomgeving heeft veel handige tools.
Eenvoudig onderling communiceren met of zonder beeldverbinding met Hangouts.
Een intern intranet opzetten met Google sites en/of Google+.
Google heeft een speciale "Chromebox for meeting" uitgebracht online voor vergaderen tussen vestigingen

Het mooie van Google is dat de vernieuwingen automatisch en geleidelijk binnenrollen, zodat mensen zich zelf scholen tijdens het werken.

BEHEER

Een Google omgeving is eenvoudig te onderhouden en zelf te monitoren. Zelf men kan zelf accounts aanmaken, nieuw wachtwoorden verstrekken en documenten overzetten indien iemand vertrekt. Systeembeheer is niet meer nodig op Google apparatuur. Alleen het overzetten van oude e-mail en agenda is specialistenwerk.
Huidige ICT bedrijven zien in de Google omgeving een bedreiging voor hun huidige werk, zelfs voor hen gaan de internetveranderingen te snel. Zij zullen vooral aandringen op behoud van de traditionele werkwijze van servers en veel onderhoud.

MEER

Ik zie mijzelf vooral als aanjager van nieuwe ontwikkelingen en cultuurverandering brengen in de “geesten” van uw medewerkers. Ik ben ook beschikbaar om tijdelijk de invoering van dit nieuwe Google product te beleiden en nieuwe mogelijheden voor uw organisatie te ontdekken. Ik werk samen met specialisten die de “ harde kant” van implementatie voor hun rekening nemen. Ik ondersteun ook bij scholing aan medewerkers en uw systeembeheerder. Kostenbesparing is mooi meegenomen maar optimaal en probleemloos werken biedt uw organisatie nieuwe mogelijkheden.


JAN DE WAAL VOORJAAR 2017

Google's Jamboard

In 2017 brengt Google het Jamboard uit. Jamboard is bedoeld voor op kantoor of onderwijs. Het is een 55 inch-touchscreen met een 4K-resolutie, dat gebruikt kan worden als whiteboard voor tijdens vergaderingen. Op dit digitale bord kun je tekenen, afbeeldingen plaatsen, notities plakken en allerlei online informatie plaatsen. Uiteraard werkt de Jamboard met de bekende Google-apps zoals Docs, Sheets, Slides en Drive. Het bord heeft een ingebouwde camera, speakers en een eigen stylus. Schrijf je iets met je vinger of de stylus, dan kan de Jamboard de woorden herkennen. Tevens is er een wisser aanwezig die je kunt gebruiken om dingen op het bord te verwijderen. Dit kan overigens ook gewoon met je vinger. Het bord zal herkennen of je wil schrijven of wissen met je vinger. Ben je zelf niet aanwezig tijdens de vergadering, dan kun je alsnog meewerken op het bord. Via de companion-app voor je smartphone of tablet kun je vanuit een auto of je bed meekijken. [meer]

Eenvoudige beheer

Op organisatieniveau  regel je eigen Google omgeving 

Marketplace voor Gdrive

Samenwerken staat centraal in de ICT opzet bij de Google diensten. De standaard diensten en producten van Google bieden de meeste organisaties meer dan voldoende. Extra kunnen gebruikers duizenden extra, deels gratis, Apps koppelen aan Drive. Op organisatieniveau zijn op de marketplace nog zo'n 750 ( 2016) extra programma's aan Google te koppelen. Het beheerdersconsole is eenvoudig en overzichtelijk van opzet. Hiermee zijn alle diensten te regelen.